Tak bylo w Bangkoku

Temat: Zabawy, które uczą i rozwijają
" />Zabawy z niemowlakiem od 9 - 12 miesiąca życia
Zabawa jest naturalną metodą nauki, poznawania otaczającego świata, kształtowania więzi uczuciowych z opiekunami. Bawiąc się pomagamy dziecku rozwijać się, poznawać samego siebie, porozumiewać się z otoczeniem.

ZABAWY Z NIEMOWLAKIEM ( od 9-12 miesiąca życia)

Zabawki dziecka powinny zawsze być odpowiednie do jego wieku i możliwości. Zabawy powinny być zróżnicowane, gdyż wówczas łatwiej będzie rozwinąć zdolności i umiejętności naszego malucha.

Dziecko od 9 miesiąca do pierwszych urodzin: bada szczegóły zabawki, obraca zabawkę na wszystkie strony, interesuje się książeczkami z obrazkami, naśladuje dźwięki i wyraz naszej twarzy, zaczyna używać chwytu pęsetkowego, buduje pierwsze konstrukcje. Następuje rozwój koordynacji oko - ręka co pozwoli mu później samodzielnie jeść, pić, będzie niezbędne podczas pisania. Niemowlę w tym czasie zaczyna czworakować i mówi pierwsze słowa.

W co bawić się z maluszkiem między 9-12 miesiącem życia?

¡ POŚCIG NA CZWORAKACH (ćwiczymy motorykę dziecka, pracujemy nad synchronizacją ruchową, ćwiczymy podążaniem wzrokiem za osobami)

Sadzamy malucha na gładkiej powierzchni, sami ustawiamy się obok niego, zaczynamy iść na czworakach i zachęcamy do tego dziecko. Kiedy dziecko się rusza możemy je gonić lub zachęcić by dziecko nas goniło. Gdy dziecko nas dogoni, dajemy się złapać i okazujemy radość z tego powodu.

¡ MAŁY PICASSO (ćwiczymy koordynację wzrokowo - manualną, rozwijamy kreatywność, wprowadzamy w świat kształtów i kolorów)

Zaczynamy uczyć maluch używania kredek. Rozkładamy duży kawałek papieru na podłodze podajemy dziecku kredki i pokazujemy jak je użyć. Początkowo dziecko będzie rysować kreski, później zacznie stosować zaokrąglenia. Po skończeniu działa sztuki zawieszamy je np. w dziecięcym pokoju, na lodówce.

¡ RYBAK (ćwiczymy koordynację wzrokowo - ruchową, pracujemy na uwagą
i koncentracją)

Kąpiel to wspaniała okazja do zabawy i jednocześnie nauki. Wkładamy dziecko do wanny (woda powinna sięgać do pępka). Pokazujemy maluchowi kolorowe piłeczki, następnie wkładamy je do wody. Dajemy dziecku wiaderko i uczymy łowić piłeczki. Na brzegu wanny kładziemy drugie wiaderko do którego dziecko wkłada wyłowione piłeczki

¡ ODKRYWANIE ŚWIATA (odkrywamy, eksplorujemy i poznajemy otoczenie)

Zabawa na dworze w słoneczny dzień to doskonała okazja na rozwijanie zmysłów. Razem z dzieckiem turlaj się po trawie, nazywaj wszystko co was otacza. Pokaż mu jak się dmucha na liście czy kwiaty.

¡ PAN TIK TAK (rozwijamy zdolności słuchowe)

Pokaz dziecku zegarek lub budzik wydający głośne dźwięki. Zaśpiewaj: Jestem Pan Tik Tak, ten zegar to mój znak. Tak tak tak, to pan Tik Tak, a zegar to jego znak.

Schowaj gdzieś zegarek (za fotel, pod koc, przykryj pieluszką). Spytaj malca; Gdzie jest Pan Tik Tak?”. Pomóż maluchowi znaleźć zegarek kierując się dźwiękiem tykania.

¡ MOJE CIAŁO (rozwijamy świadomość własnego ciała)

Powiedz wierszyk i pokaż na sobie wymieniane części ciała. Potem chwyć dziecko za rączkę i pokazują nią poszczególne części ciała. Dzięki rymom dziecko łatwiej zapamięta nazwy.

Dotykam włosków, oczek i uszek. Dotykam brody, brzuszka i nóżek.

Dotykam szyjki, plecków i pupki. Dotykam uda, kolanka i stópki.

Jak rozwijać mowę dziecka?

¡ Pozwól dziecku na zlizywanie z ust dżemu, jogurtu. Możesz też dać dziecku lizaka

¡ Róbcie śmieszne miny, wydawajcie dziwne odgłosy (nadymajcie policzki, cmokajcie, mlaskajcie). Bawcie się przed lustrem aby dziecko mogło obserwować ruch języka.

¡ Pokazuj dziecku zabawki, które zaskakują np. wyskakujący pajacyk oraz zabawki dźwiękowe- skłonią one maluszka do reakcji werbalnych

¡ Pobawcie się telefonem zabawkowym udając rozmowę i wydając wiele dźwięków

¡ Bawcie się pacynkami, które pozwalają na prowadzenie rozmowy i naukę pierwszych słów

¡ Oglądajcie wspólnie książeczki, wskazuj palcem przedmioty, ludzi na obrazkach
i podawaj ich nazwę

¡ Na głos czytaj krótkie zdania

¡ Przerywaj czytanie czekając czy dziecko ‟skomentuje” jakiś element opowiadania

¡ Czytaj książeczki wydające różne zabawne dźwięki

¡ Czytaj książeczki o zróżnicowanej fakturze. W ten sposób zapewnisz dziecku różne wrażenia dotykowe

Bibliografia:
J.Batlllori, V.Escandell; ‟ Zabawa z dzieckiem -150 zabaw stymulujących odpowiedni rozwój dziecka. Zajęcia dla dzieci od narodzin do trzeciego roku życia”. Wydawnictwo SBM Warzszawa, 2007
L. Dyer: ‟Mowa dziecka. Zrozum i rozwiń mowę dziecka”. Wydawnictwo LIBER Warszaw, 2006
V.F. Mass: ‟Integracja sensoryczna a neuronauka od narodzin do starości.-Znaczenie zabawy jako zdolności potrzebnej w życiu”. Fundacja Innowacyjna i Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa, 2007
J.Silberg: ‟Gry i zabawy dla niemowlaków”Wydawnictwo LIBER , Warszawa, 2004

Autor:
Anna Chrzan
psycholog w Ośrodku
Wczesnej Interwencji w Poznaniu
Źródło: wielodzietni.net/viewtopic.php?t=3194